Kahden lauluntekijän soihtu ei sammu

Tampereen juna kuljetti jo kuudella vuosikymmenellä musisoineen Jaakko Löytyn Helsinkiin. Matkaaminen tulee jäämään juuri ilmestyneen ”Blues taivaan portilla” -levyn johdosta vähiin, sillä koronan vuoksi kirkkokiertue peruuntuu. Sen sijaan livenä striimattava lokakuinen konsertti Jyväskylän kaupunginkirkosta saa hänet jännittämään. Mies on yhtä duuria, kun hän tapaa jo pitkään ihailemansa rap-artisin. Raatihuoneessa kohtaavat kaksi toistensa musiikkia aiemmin etäämmältä seurannutta taiteilijaa. Paleface sujahtaa paiskaamaan kohta kyynärpää-tervehdystä Löyttyn kanssa, kunhan somekuva on ensin napattu juuri Uuden testamentin lukuprosessin finaaliin saaneen näyttelijä Krista Kososen kanssa.

 

Yhdessä orjalaivan kimppuun?

Kaksi suunnannäyttäjää paljastavat, että ovat noteeranneet toistensa musiikin. Paleface on tuonut tuliaisena Löytylle juuri julkaistun 10-vuotisjuhlaversion Helsinki-Shangri-La -vinyylin. Löytty on tuonut juuri julkaistun mutta neljä vuotta aikaa studiossa vieneen levynsä. Jaakko on jo ehtinyt kuunnella levyä alkuperäismuodossa. Sen sijaan Paleface yllättää Jaakon kertomalla, että tämän reggae-jutut on tullut hyvinkin tutuksi. Niitä levyjä Paleface on kuullut soineen ”alan klubeilla” tiskijukkien omina valintoina. Jaakon orjalaivat, martinlutherkinginlaulut muine hitteineen ovat tuttuja myös monille muillekin reggaen ystäville. Karri ”Paleface” Miettinen haastaakin Jaakkoa julkaisemaan vanhat levynsä ”biittiavaruudessa” digitaalisessa muodossa. Jaakko taas haastaa Palefacen räppäämään Jaakon kappaleessa Orjalaiva. Kumpikohan toive toteutuu ensin? Toteutuvatkohan molemmat? Ainakin numeroita vaihdellaan ja jatkotoimenpiteet voivat alkaa. 

 

Sanat kiireistävät Palefacen arjen – musiikin lisäksi myös ilmastoaiheinen kirja 

Karri Miettinen on ollut läpi elämänsä tekemisissä sanojen kanssa. Hän on toiminut freelance-toimittajana, kääntänyt kirjoja englannista suomeksi, kirjoittanut kirjoja, tehnyt myös omaa ohjelmaa Radio Helsingissä. Suuri yleisö oppi tuntemaan hänet tämän päivän räppäävänä trubaduurina, joka tuo esille yhteiskunnan rakenteessa olevia ongelmia tai voimistaa syrjittyjen vaiennettua ääntä, kun Helsinki Shangri-La -levyllä julkaistiin 2010. Paleface palkittiin seuraavan vuoden Emma-gaalassa ”Vuoden miessolistina” sekä ”Vuoden hip-hop- /elektroninen- /reggae-” että ”Vuoden etnoalbumilla”. Levy on myynyt kultaa vuonna 2010 ja platinaa 2010. Äänitteestä on julkaistu tänä vuonna myös 10-vuotisjuhlaversio, jolta löytyy liveraitoja. Ricky-Tick Big Bandin kanssa musisointi loppui viime vuonna, kun taas tänä vuonna musisointia on alettu jatkamaan GG Caravanin kanssa. Uutta musiikkia valmistelevan monilahjakkuuden valveillaoloa on viime kuukausina haastanut myös ilmastoaiheisen kirjan kirjoittaminen. Kohderyhmänä ovat ne nuoret, jotka eivät voi vielä äänestää, mutta jotka voivat kuitenkin tehdä ilmastotekoja ja muuttaa tulevaisuuden kurssia.

 

Löytyn perutuuntunut kiertue harmittaa – livenä striimattava keikka jännittää 

Vaikka Jaakko Löytty ei pääse keräämään varoja livenä striimattavaa keikkaa lukuun ottamatta Suomen Lähetysseuran tekemään koululaistyöhön Senegalissa peruuntuneen kiertueensa johdosta, lähikuukausina hän keikkailee ”Luomakunnan lauluja”-teemalla kahden sellistin kanssa. Trubaduurina esiintyminen on osa Jaakon livekeikkailua. Laulujen tekeminen kuitenkin jatkuu, sillä tapana on makoilla sohvalla tai sängyllä ja kirjoitella puhelimeen biisien sanoitusaihioita talteen. Nyt on monet purot jo virtaamassa. 

 

KUUNTELE:

Osa 1: Miten Paleface tekee laulunsa? Entä miten amerikkalainen räppi sai hänet laukkaamaan lapsena Hämeenlinnan kaupunginkirjastossa?

Osa 2: Mikä sai Jaakko Löytty tekemään kantaaottavia lauluja? Lapsuuden maisemat eivät jättäneet rauhaan, mutta mihin liekki lepattaa nyt?