Raamatun psalmit ovat soineet muusikko Jukka Leppilammen sielussa intensiivisesti puolentoista vuosikymmenen ajan. Pyhien tekstien soinnista syntyi radio-ohjelmasarja, joka kuullaan Radio Deissä syyskuun alusta alkaen.

­– Psalmit ovat eläneet minussa jokapäiväisesti jo vuodesta 2004 lähtien, kertoo Jukka Leppilampi.

Taitelijan säännölliseen päivärytmiin kuuluu neljä psalmeista koostuvaa liturgiahetkeä.

– Niistä on tullut merkittävä osa identifikaatiotani. Koko elämän rajuus, hurjuus, syntisyys, pimeys ja hyljätyksi tuleminen sykkivät Raamatun 150 psalmissa – ja kaiken sen keskeltä nousee ”halleluja”, hän hämmästelee.

Jos Leppilammen pitäisi kiteyttää Raamatun psalmien muotokieli ja sisältö jollekin uskosta vieraantuneelle nykyihmiselle, hän kehottaisi tätä kuuntelemaan Leonard Cohenin Hallelujah-kappaletta.

– Kappale on samanlainen kuin psalmit. Cohen käy laulussa koko ajan läpi kysymystä, mikä on ihminen – ja se on rehellistä! Laulun kuningas on haavoitettu kuningas, mutta ehdottomasti Kuningas.

– Muistan, kuinka Leonard Cohenin Armokirjaa lukiessani ajattelin, etten ole ikinä kuullut armosta jotain tällä tavalla sanoitettua, joitain näin syvää ja huikeaa. Kirja on paljon velkaa psalmeille ja vanhan testamentin teksteille ja historialle, mistä se ammentaa, kuvailee Jukka Leppilampi Cohenin vuonna 1987 ilmestynyttä runoteosta.

Cohenin ja Raamatun psalmien inspiroimina Leppilampi alkoi kesän aikana työstää Radio Dein musiikkipäällikkö Antti Suonion kanssa psalmiteksteistä sisältönsä ammentavaa radio-ohjelmasarjaa, joka on saanut nimekseen Pop-up -psalmi.

Jaksot koostuvat Raamatun ikiaikaisista teksteistä, johon Leppilampi ja Antti Suonio maalaavat improvisoidun sävelmaiseman, joka nousee kyseisen psalmitekstin sävyistä.

”Intuitiolla on tässä tärkeä rooli. Ajatuksena on, että Pop up -psalmi voisi kommunikoida tämän päivän ihmiselle jotain.”

Leppilampi on editoinut psalmitekstejä laulu- ja runomuotoon sopiviin mittoihin. Kokonaisia psalmeja ei Pop-up -psalmissa välttämättä lauleta tai lausuta säe säkeeltä alusta loppuun.

­– Intuitiolla on tässä tärkeä rooli. Ajatuksena on, että Pop-up -psalmi voisi kommunikoida tämän päivän ihmiselle jotain.

– Kun teimme demojuttuja ja saimme demojaksoja purkkiin, kysyin aina uuden jakson valmistuttua, kuinka pitkä siitä tuli. Antin vastaus kuului aina: ”Kolme minuuttia.” Radiosoittoon kelpaavien pop-biisien pituushan on aina kolme minuuttia.

­– Toisaalta pop-up käsitteenä on sellainen, että se on jotain, joka voi kulkea ja mennä, ottaa paikkansa täällä tai tuolla ja asettua vähäksi aikaa jonnekin, kunnes se taas menee jonnekin. Tässä ohjelmassa on kenties jotain samaa. Jokainen jakso voi olla kolmen minuutin matka jonnekin, jälkeen päin olisi sitten kiva kuulla, minne kuuntelijat ovat näillä kolmen minuutin matkoilla päätyneet.

Pop up -psalmi Radio Deissä joka arkipäivä kello 10.10 ja uusintana kello 14.15 syyskuun 2. päivästä alkaen.