Reformaation ytimessä oli kysymys taivaaseen pääsemisestä. Reformaatio vaikutti kuitenkin myös etiikkaan.

Luterilaisten reformaattoreiden ydinviesti oli se, että taivaaseen pääsee yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Tästä on kuitenkin usein herännyt kysymys: miksi tehdä hyvää, jos se ei vaikuta taivaaseen pääsemiseen?

-Niin, jos todella uskomme, että ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden, niin miksi ihmisen pitäisi tehdä mitään? Mielestäni kysymykseen voi vastata kahdella tapaa, Kirkon koulutuskeskuksen johtaja Kari Kopperi pohtii.

-Ensiksi, jos luemme yhtäänään Raamattua, niin on selvää että Jumala haluaa että me teemme hyvää, emmekä tee pahaa. Sitä on kuvattu halki raamatun alkaen luomiskertomuksesta ja päättyen apostolien todistukseen. Tämä on kantava periaate. Ihminen on luotuna tekemään oikein, Kari Kopperi selittää.

Toinen vastaus lähtee lähimmäisistä liikkeelle.

-Toinen on se, että uskossa läsnä oleva Kristus vaikuttaa meissä jotain. Jumala näkee syntisen ihmisen, asettuu syntisen ihmisen asemaan ja pelastaa syntisen ihmisen lähettämällä Pojan. Hän rakastaa meitä. Raamatun tekstit ja Luther kehottaa ihmisiä tekemään erilaisia asioita, ei sen takia, että sillä ansaittaisiin tai varmistettaisiin pelastus, eikä siksi että edustettaisiin jotain korkeampaa moraalia, vaan siksi, että meillä olisi hyvä elää ja että lähimmäinen saisi sen avun, jonka hän tarvitsee, Kari Kopperi päättää.

Kuinka tämä kaikki vaikutti etiikkaan ja käsitykseen oikeasta ja väärästä? Kuuntele Armoa 2017 ohjelma torstaina klo 09:05 ja uusintana klo 13:05, ohjelmassa on vieraana Kirkon koulutuskeskuksen johtaja Kari Kopperi. Ohjelmasarjan menneet osat löydät Radio Dein ohjelma-arkistosta.